Francja | |||
|
Francuska wizja czołgówI Wojna ŚwiatowaFrancja podczas 1 wojny światowej także dostrzegła potencjał w opancerzonych maszynach bojowych. Jako pierwszy powstał Schneider C.A.1. Wyglądał jak wielki zbiornik na paliwo lecz kryła się w nim 75mm armata oraz dwa karabiny maszynowe. Następnie na bazie poprzednika zaprojektowano i zbudowano czołg Saint Chamond M16. Był jeszcze większy,ważył z załogą i wyposarzeniem 24 tony. Ten także posiadał armatę 75mm lecz posiadał już 4 karabiny maszynowe. Jednak Francja jako pierwsza spostrzegła się, że budowa czołgu nie polega na tym by były coraz większe i mniej zwrotne. Muszą przedewszystkim dobrze się maskować, wspierać piechotę i być bardziej mobilne. Tak opracowano czołg Renault FT. Ważył niecałe 7 ton, więc w porównaniu do poprzednika zmiana była kolosalna. Uzbrojenie to 37mm działko oraz karabin maszynowy 7,92mm. Powstało ich aż 3 700 sztuk i Francja udowodniła wszystkim po pokonaniu Niemców, że czołg ma być przede wszystkim mobilny i łatwo się maskujący. Tak dzięki tej innowacji Francja wygrała I Wojnę Światową i zmieniła drogę budowy czołgów u wszystkich państw.II Wojna Światowa już nie taka obfita?Hitler po zaatakowaniu Polski za kolejny cel objął sobie Francję. Francja po debiucie ich czołgu na froncie Pierwszo Wojennym
niestety zaspała podczas 20-lecia między wojennego. Gdy Niemcy budowali pancerną potęgę, Francja bawiła się projektami i nie była
przygotowana na wojnę. W prawdzie posiadała ogromną przewagę liczebną w czołgach niz Niemcy, lecz te czołgi były tak przestarzałe
, że nic nie mogły zrobić maszynom Niemieckim. A znowu czołgi III Rzeszy masakrowały Francuskie oddziały pancerne.
W 1932 roku opracowano typ czołgów AMR. Były lekkie,słabo opancerzone i uzbrojone.Ich zaletą była mobilność.
Kolejnymi maszynami stały się czołgi typu AMC oraz Souma S35. Pierwsze projekty powstały w roku 1935. Czołgi AMC posiadały 47mm działo oraz niezły pancerz jak na swoje czasy. Niestety wyprodukowano ich bardzo mało ze względu na kolejną maszynę. Maszyną ta była Souma S35 która posiadała działo 47mm oraz świetny pancerz, aczkolwiek mobilnośc pozostawiała wiele do życzenia .Wyprodukowano 500 sztuk i służyły w armii od poczatku do zajęcia Francji przez III Rzeszę. Następnymi wariantami stały się maszyny oznaczone jako Char B1,Char D1 oraz Char D2.W skład ich wzbrojenia wchodziło działo 75mm umieszczone w kadłubie oraz armata 47mm umieszczona w wieży. Mobilność była bardzo kiepska lecz czołg nadrabiał świetnym opancerzeniem. Egzemplarzy powstało około 660 lecz i to nie dało rady odwrócić losu Francji na froncie. Do końca wojny powstało jeszcze kilka pomniejszych maszyn i projektów, lecz ze względu na kapitulację Francja nie była w stanie produkować w dalszym ciągu broni pancernej.
|